از سر دل تنگی

يادداشتهاي پراكنده

درویش علی

اهالی خشکبیجار رشت تا آنجا که دیده اند یا از ریش سفیدان پا به به سن گذاشته شنیدند ، در مجاورت بخشداری فعلی یک زیارتگاهی بود بنام " درویش علی " .

هیچ کس ادعای " امام زاده " بودن برایش نداشت و حداکثر می گفتند آدم " درویش " و  " زاهد" ی  بوده و بهرحال مورد احترام اهالی بوده و چه بسیار پیرمردهای روستایی که تعریف میکنند زمان خردسالی وقتی با پدر و مادر به شهر می آمدند ، لختی در " درویش علی " درنگ میکردند .

حالا آمدند و ماشین الات راه سازی به جانش انداختند و تخریب کردند به جرم " جعلی " بودن و " شجره نامه " نداشتن ، چقدر ادم یکه میخورد که بیش از یک فرن همه "سرکار" بودند ولی وقتی میشنود ۴٠ امام زاده جعلی پیدا کردند و همینطور دارند تخریب میکنند به فکر میرود که مثل اینکه فقط مردم خشکبیجار نبودند بلکه رشته سر دراز دارد .

انبوه امام زادگان استانهای گیلان و مازندران ، بازماندگان سلسله های " کیائی گیلان " و " مرعشی مازندران " هستند .

این سلسله ها قرنها بر  شمال امروز ایران حکومت کردند و بسیاری از آنها کشته شدگان بر سر قدرت هستند ، پادشاهان مدفون در روستای ملات لنگرود که حاکمان لاهیجان و رانکوه بودند و در جریان تصرف رشت ، به دست مردم رشت و غرب گیلان کشته شدند از جمله بنیانگذار این سلسله " سید علی کیا " .

 درنهایت در سال ١٠٠٠ هجری قمری ، دوران حاکمان شیعه زیدی مذهب کیایی ، با هجوم شاه عباس اول به لاهیجان و شکست " خان احمد خان " پایان یافت و ما گیلانیها هم ایرانی و هم شیعه ١٢ امامی شدیم و قبر حاکمان قبلی را کردیم امام زاده تا پناهگاهی باشد برای روز گرفتاری و ... .

گروه دوم امام زاده نیستند و کسی ادعایی ندارد و اینها انسانهای دانشمند و زاهدی بودند مثل " شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان  " یا " دانای علی در رشت " .

حالا به ناگهان بگوئیم این امامزاده جعلی بود و بلدوزر و بیل مکانیکی بیاوریم و تخریب کنیم و اصلا قبری برایش نگذاریم، موجب کدورت علاقه مندان و تمسخر " بعضی ها " خواهد بود چون اگر تخریب به جرم نداشتن شجره نامه مد روز میشود آنوقت خیلی بی " شجرنامه " پیدا میشود و " بعضی " از شجره نامه ها هم آنقدر درخشان نیستند و موجب پشیمانی خواهد شد .

باید با برنامه ریزی و فرهنگ سازی و آرام آرام پیش رفت و مواظب افکار پیر زنی روستایی که ٧٠ سال در آن محل رفت و دعا خواند و زیارت کرد بود . 

اقدام های تند و بلدوزری و بی اعتنایی به باورهای حتی عده ای کم ، پرده دری هایی را به دنبال دارد که " چون پرده بر افتد نه تو مانی و نه من " .

+ سید جلال حسینی آجی بوزایه ; ٦:۱٦ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱۱/۱٤
comment نظرات ()